
Tyto webové stránky vznikly a jsou spolufinancovány z projektu MOST.
Název projektu PL / Tytuł projektu PL: MOST - POLSKO CZESKA WSPÓŁPRACA REDAKCJI
CZ.11.4.120/0.0/0.0/16_026/0001095
Projekt Most – polsko česká spolupráce redakcí se uskutečňuje v období 1. 1. 2018 – 31. 12. 2020 a obsáhne celkem 144 rozhlasových relací z nejrůznějších oblastí života polsko českého příhraničí. Pořady jsou vysílány polským Rádiem Opole a českým Rádiem Bohemia. Redakce Radia Opole spolupracuje s časopisem INSPIR vydávaným v Rychnově nad Kněžnou. Více o projektu v nabídce.
Pořad byl vysílán dne 08. 06..2019 na stanicí Radio Opole (PL) a v repríze dne 11. 06. na internetovém rádiu Bohemia (CZ).
Polští a čeští studenti vzájemně spoluprácují a rozšířují své dovedností a znalostí. Projekt s názvem Problematika prevenčních kompetencí s jejich srovnáním je partnerskou záležitostí Vysoké školy správy a administrace v Opolí a Vysoké školy sociálně správní v Havířově.
Je zaměřen na srovnávání vzdělávacích modelů na pedagogických oborech a také na zapracování společného modelu prevence a didaktiky v tomto rozsahu. V rámci tohoto projektu bylo zkoumáno pomocí dotazníků přes 400 studentů z Polska a ČR. Výsledky byly zveřejněné v dvojjazyčné zprávě. Zbývají ještě studijní zájezdy, kterých se zúčastní vysokoškolští učitele a studenti, a publikace i závěrečná konference pro shrnutí projektu.
O projektu v pořadu mluví hosté pořadu MOST.
Projekt se týká studentů, kteří se vzdělávají na učitelských a pedagogických oborech. Zkoumá dovednosti studentů, kteří se ve studiu zaměřují na rannou výuku a výuku v předškolních zařízeních. Porovnává vzdělávání nejen mezi zmíněnou polskou a českou školou, ale na české straně jsou jeho účastníky i studenti univerzit v Ostravě a Olomouci.
Začal workshopem konaným v říjnu loňského roku v Havířově, kde byli i pedagogové z Opolí. Vzájemně se seznámili se stavem profylaxe v obou zemích. V současné době zpracovávají zprávu popisující úroveň znalost, kterou mají v této oblasti studenti z Polska a Česka. V Opolí se bude konat i společná konference. Výstupem bude návrh, jak by vzdělávání v tomto oboru mělo vypadat do budoucna.
Partneři v projektu jsou konfrontováni se skutečností různých druhů rizikového chování, které mj. ovlivňují i moderní technologie. Zvládnout tuto situaci dobře předpokládá, aby vzdělávací zařízení na nejnižších stupních disponovaly kvalitními pedagogy. Cesty k dosažení cíle jsou v zásadě stejné, tato zařízení orientují děti v sociálním prostředí a seznamují je s tím, jak se chránit proti situacím a chováním, ve kterých by mohly být poškozeny.
Postupy při práci s mládeží jsou na obou stranách hranice obdobné, ale jsou zde i viditelné rozdíly. Jedním z cílů projektu je tyto rozdíly co nejvíce setřít a dosáhnout toho, aby se postupy i práce co možná nejvíce sjednotily, samozřejmě s ohledem na co největší účinnost.
Projektu se účastnilo na každé straně sto studentů. Jeho nejdůležitějším výstupem bude společná zpráva, která vznikne na základě provedeného výzkumu. Bude obsahovat i doporučení, která z provedených zjištění vyplynou.
Výsledkem společného projektu by měl být univerzální model toho, jak by se studenti v těchto oborech měli vzdělávat. Poláci jsou přesvědčeni, že jejich pojetí studia to určitě obohatí a myslí si, že i oni mohou českou stranu inspirovat.
Myšlenka projektu vyplynula z předchozí vzájemné spolupráce, kdy obě strany zjišťovaly, že se studium stejného oboru v obou zemích obsahově i pojetím liší. A protože vzdálenost Opole a Havířova je menší než sto kilometrů, žijeme v otevřené Evropě a pracovní trh je i zde přirozeně otevřen na obě strany, bylo nasnadě, že je třeba v této oblasti srovnat krok.
Dosavadní zjištění akcentují důležitost terénní praxe, která je v posledních letech konfrontována se skutečnostmi a problémy, s nimiž se dosud pedagogové v takové míře nesetkávali. Jsou spojeny zejména s rozvojem komunikačních technologií a ukazuje se, že je to opravdu vážný problém.
Celý pořad si můžete vyslechnout ZDE