
Tyto webové stránky vznikly a jsou spolufinancovány z projektu MOST.
Název projektu PL / Tytuł projektu PL: MOST - POLSKO CZESKA WSPÓŁPRACA REDAKCJI
CZ.11.4.120/0.0/0.0/16_026/0001095
Projekt Most – polsko česká spolupráce redakcí se uskutečňuje v období 1. 1. 2018 – 31. 12. 2020 a obsáhne celkem 144 rozhlasových relací z nejrůznějších oblastí života polsko českého příhraničí. Pořady jsou vysílány polským Rádiem Opole a českým Rádiem Bohemia. Redakce Radia Opole spolupracuje s časopisem INSPIR vydávaným v Rychnově nad Kněžnou. Více o projektu v nabídce.
Pořad byl vysílán dne 11. 05..2019 na stanicí Radio Opole (PL) a v repríze výjimečně ve čtvrtek dne 16. 05. na internetovém rádiu Bohemia (CZ).
V krnovském kině Mír se od roku 2005 koná mezinárodní Filmový festival KRRR. Filmoví nadšenci milující tento klasický formát zde mají každý rok příležitost uvidět devět až deset filmů, jejichž společnou vlastností je 70 milimetrová šířka pásky.
Ta v minulosti umožňovala jak obrazově, tak zvukově velmi kvalitní zpracování záznamu, které však bylo technicky mnohem náročnější.
Zajímavostí festivalu je, že diváci ovlivňují to, jaké filmy se budou prezentovat příští rok. Každý rok se pořádají i autorské besedy a přednášky, na kterých odborníci mluví o tom, jak takový film vzniká. Diváci mají také možnost uvidět přímo na místě historickou promítací techniku; ve foyer kina je výstava promítaček, z nichž mnohé se nadále používají pro promítání filmů se sedmdesátímilimetrovou šířkou pásky.
Filmový festival KRRR letos začal 5. dubna a trval tři dny.
Čím je tento filmový festival konající se u polské jižní hranice tak výjimečný? Manažerka festivalu vysvětluje, že s nápadem přišel její kolega Pavel Tomeček, vedoucí kina, který je filmovým fanouškem a projevil přání takový festival udělat, protože formát 70 mm je pro většinu kin prakticky mrtvý. Na festival jezdí lidé z celého světa. Formát 70 mm vznikl v padesátých letech v USA – tehdy se prosazovala autokina a formát 35 mm byl pro ně příliš malý, protože neposkytoval na velkých plátnech dostatečnou kvalitu obrazu.
Kopií těchto filmů je málo a je problém je do Krnova dostat. Přesto se daří každý rok devět až deset filmů na festivalu promítnout.
Pozornost si zaslouží i zmíněná doprovodná výstava promítací techniky. Všechny vystavované promítačky jsou funkční, přestože se jedná vlastně o historické exponáty.
Před každou projekcí probíhá úvodní prezentace, ze které se diváci dozvědí informace o autorech filmu, okolnostech jeho vzniku a podobně.
Do Krnova přijíždějí každý rok za festivalem diváci z celého světa. Spojuje je láska k historickému formátu filmu. Samotný název festivalu má několik významů. Je to spojení názvu města a současně zvukomalebné slovo, které je ovšem do jiných jazyků prakticky nepřeložitelné.
Eva Čechová z organizace MIX, která provozuje místní kino Mír 70, k tomu dodává, že podobných festivalů je v Evropě pouze pět, protože možnost je pořádat je dána technickými předpoklady. Na festival přijíždí spousta zajímavých lidí. Účastníci jsou z Dánska, ze Švédska, z Ameriky, z Německa, ze Slovenska. Tím je malé příhraniční město, vzdálené od Prudniku pouhých třicet kilometrů, výjimečné pro celou Evropu.
Během třídenního festivalu se nejen promítají filmy, ale přítomní odborníci mluví o použitém způsobu jejich realizace. Diváky tedy láká nejen filmový obsah festivalu, ale i tito lidé, kteří o filmech dovedou mluvit velmi zasvěceně. Nezajímá je tedy jen promítání, jakkoliv je svým formátem jedinečné, ale i doprovodné workshopy, semináře, besedy se zajímavými osobnostmi, které jsou z celého světa.
Promítačky, jež jsou v rámci festivalu vystaveny, shání Pavel Tomeček, který je jeho duší, po celém světě. Techniku vystavenou ve foyer kina Mír udržuje v celém průběhu výstavy.
Důvodem, proč se celá tato záležitost uskutečňuje, je v zásadě jedinečný formát filmu. Na filmovém pásu širokém sedm centimetrů je obsažen jak obraz, tak zvuk, ale i titulky. Zvídavý účastník se může podívat i do promítací kabiny. Zjistí tam například to, že pouhých třicet minut filmu je obsaženo na obrovské pásce, která váží třeba dvacet kilo. Zatímco dnes stačí malé DVD.
Technická příprava festivalu není jednoduchá a neobejde se bez angažmá místních nadšenců. Jedním z nich je Martin Podešínský, tiskový mluvčí Městského kulturního a informačního střediska v Krnově. Pro festival mj. připravuje titulky jednotlivých filmů, které se promítají v kombinaci s klasickou analogovou projekcí souběžně z moderního digitálního projektoru. I samotné promítání je poměrně náročné a vyžaduje účast malého týmu dvou až tří lidí. Jeden z nich film promítá, další připravuje na jiné promítačce pokračování filmu, což je technicky dáno objemem filmových nosičů. Divák nesmí poznat, kdy přestane promítat jeden stroj a začne další. Třetí člověk je přímo v sále, hlídá hlasitost a kvalitu projekce z pohledu diváka.
Celý pořad si můžete vyslechnout ZDE
Více o festivalu KRRR zjistíte na www stránkách http://www.krrr.cz/
Se živou atmosférou jednoho z minulých ročníků festivalu se můžete seznámit např. ZDE